Jak często wymieniać olej w BMW?

Kontynuując nasz cykl poradników co do sposobu utrzymania i konserwacji samochodów BMW, dzisiaj przyjrzymy się dalszemu ciągowi kwestii wymiany oleju. Sprawdzimy jak często powinniśmy to robić, dlaczego akurat takie są warunki do wykonywania wymian, oraz czym może grozić jazda na zbyt starym oleju przez długi czas. Sprawdzimy też jaki gatunek oleju najlepiej wlewać do silników benzynowych i diesla.

Od dawna wielu producentów samochodowych promuje produkty olejowe z kategorii long-life. To jednak, jak pokazało wielokrotnie życie, nie prowadzi do przedłużenia trwałości silnika ani żadnego innego podzespołu smarowanego hydraulicznie. Jedyne co powoduje, to brak konieczności myślenia o wymianach olejów, ponieważ te teoretycznie są o wiele dłużej zdatne do użytku. Niestety w tą retorykę wpisuje się również BMW. Oczywiście nie musimy wcale stosować się do tego typu praktyk i wymieniać olej w dalszym ciągu tak, jak robiliśmy do przez lata. Tak więc zasady co do wymian są takie: Albo robimy to przy osiągnięciu przebiegu 10 tysięcy kilometrów (najwyżej 15 tysięcy), albo po upływie jednego roku czasu – zależy co nastąpi jako pierwsze. Dlaczego obydwa te parametry są ważne? Otóż jeśli samochód więcej stoi niż jeździ, nie oznacza że olej nie podlega zużyciu.

Poprzez kontakt z powietrzem atmosferycznym następuje skraplanie się wilgoci w silniku, która wiąże w sobie różne toksyny powstające w czasie jego pracy. Mimo iż woda z olejem nie mieszają się, to owe toksyny potrafią reagować z środkiem smarnym, przyspieszając jego starzenie się. Po kilku latach stania w garażu olej po prostu rozpadnie się chemicznie i nie będzie już zapewniał optymalnych warunków dla smarowania silnika.

Oleje long-life, mimo iż rekomendowane przez wielu producentów – jak już wcześniej wspominaliśmy – nie okazały się dobrym rozwiązaniem. Odradzamy ich używanie zwłaszcza wtedy, jeżeli posiadamy silnik turbodoładowany. Problem jaki powstaje, to niedostateczne smarowanie turbiny, która może ją bardzo szybko uśmiercić. Kolejna sprawa to zużycie samego silnika. W oleju pojawiają się z czasem zanieczyszczenia, które odkładają się w filtrze. Jeżeli nie wymieniamy oleju, a więc również filtra, te zanieczyszczenia powoli go zapychają. Co prawda silniki BMW posiadają zawór upustowy w podstawie filtra oleju, który w sytuacji krytycznej pozwoli na utrzymanie ciśnienia smarowania przynajmniej na minimalnym poziomie, ale to jest najprostsza droga by skrócić żywotność silnika o kilkadziesiąt tysięcy kilometrów. Tak więc pamiętajmy, by nie jeździć zbyt długo na jednym oleju, bo może to spowodować nawet nieodwracalne zniszczenie silnika, co będzie możliwe do naprawienia tylko poprzez jego remont generalny. Jeśli natomiast chodzi o wybór konkretnego gatunku oleju, to polecane są pełne syntetyki. Jeśli auto jest już starsze i silnik nieco zmęczony, można zastosować olej półsyntetyczny, lub mineralny.

Pilnowanie terminowych wymian oleju to dbanie o długowieczność silnika. Trzeba pamiętać, że mimo iż jednostki napędowe BMW są bardzo trwałe i trudno je uszkodzić, to nie powinniśmy zbyt długo zwlekać z wymianami oleju, aby zapewnić silnikom optymalne warunki pracy. Dzięki temu auto odwdzięczy nam się bardzo długą bezawaryjnością, co da nam komfort i pewność podróżowania, oraz spokojny sen.

Jeszcze więcej szczegółów dotyczących pojazdów BMW i MINI znajdziesz na www:

https://www.bawariamotors.pl/bmw/nowe-samochody/bmw-x6/

https://katowice.bmw-bawariamotors.pl/serwis-blacharsko-lakierniczy

https://www.bawariamotors.pl/mini/samochody/uzywane-z-salonu/